Βασίλης Γούναρης: "Στόχος μας να προσθέσουμε 30 νέες λύσεις στο οπλοστάσιο του αγρότη μέχρι το 2029".

Συνέντευξη στο δημοσιογράφο Γιάννη Τσατσάκη για την εφημερίδα "Ύπαιθρος Χώρα".

Τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της BASF Ελλάς και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν, κομβικά αγροτικά προϊόντα της χωρας μας, όπως το βαμβάκι, το ελαιόλαδο και τα οπωροκηπευτικά, να κερδίσουν το στοίχημα της υπεραξίας, ξεδιπλώνει στην συνέντευξη που παραχώρησε στην "ΥΧ" ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Βασίλης Γούναρης. Ο έμπειρος μάνατζερ, αναφέρεται, επίσης, στις προκλήσεις που θέτει στις επιχειρήσεις εισροών η νέα στρατηγική "Farm to Fork" της Κομισιόν, αλλά και στην ανάγκη της ελληνικής γεωργίας να "τρέξει", ώστε να καλύψει το έδαφος που έχασε στη διάρκεια της κρίσης.

-Tον Μάρτιο θα δημοσιοποιηθεί το σχέδιο από το «Αγρόκτημα στο Πιάτο», το οποίο εν πολλοίς θα καθορίσει και το περιεχόμενο της νέας ΚΑΠ. Σε αυτό προβλέπεται μεγάλη μείωση της χρήσης εισροών. Μπορεί η Γεωργία να προσαρμοστεί σε αυτά τα δεδομένα? Αν ναι με ποιους τρόπους;

Αν και δεν γνωρίζουμε ακόμα το πλήρες σχέδιο της στρατηγικής Farm to Fork («Από το αγρόκτημα στο πιάτο»), πιστεύουμε ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση αφού φαίνεται να καλύπτει ολόκληρη την αλυσίδα αγρο-διατροφής, από τον παραγωγό μέχρι τον καταναλωτή. Το ευρωπαϊκό δίκαιο σωστά διασφαλίζει ότι τα προϊόντα φυτοπροστασίας μπορούν να πωλούνται μόνο όταν δεν υπάρχει επιβλαβής επίδραση στον άνθρωπο ούτε απαράδεκτες επιπτώσεις στο περιβάλλον, και ότι πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο εφόσον είναι απαραίτητο. Αυτά τα μέτρα ασφαλείας ισχύουν εδώ και δεκαετίας. Παρ΄όλα αυτά, αναγνωρίζουμε τις κοινωνικές ανησυχίες που σχετίζονται με τα φυτοφάρμακα καθώς και την προθυμία της Επιτροπής να μειώσει τόσο τον κίνδυνο όσο και τη χρήση.

Με τις καινοτόμες λύσεις και τις συνεχείς επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη, ο κλάδος μας στην Ευρώπη έχει ήδη καταφέρει να μειώσει την εφαρμογή φυτοφαρμάκων κατά 97% τα τελευταία 60 χρόνια. Αλλά, δεν σταματάμε εδώ. Θα διπλασιάσουμε τις προσπάθειές μας ώστε να ανταποκριθούμε σ’ αυτή τη νέα πρόκληση που θα προκύψει από τη στρατηγική Farm to Fork.

Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο κλάδος μας παρέχει ασφαλή προϊόντα και λύσεις για όλους τους τύπους συστημάτων παραγωγής, συμπεριλαμβανομένης και της βιολογικής, καθώς και προϊόντα φυσικής προέλευσης, όπως μικροβιακά, φυσικές ουσίες ή φερομόνες και προϊόντα χημικής φύσης για τον επαρκή έλεγχο εχθρών, ασθενειών και ζιζανίων.

Για να προσαρμοστούμε σωστά όλοι στα νέα δεδομένα, o Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Φυτοπροστασίας προτείνει στην Επιτροπή να εξετάσει το ενδεχόμενο προσθήκης ενός δείκτη που να μετρά τις συνέπειες που θα αντιμετωπίσουν οι γεωργοί, αν δεν εγκριθούν εγκαίρως εναλλακτικές λύσεις φυτοπροστασίας στην αγορά. Στόχος όλων πρέπει να είναι οι Ευρωπαίοι αγρότες να μην χάνουν πολύτιμα εργαλεία φυτοπροστασίας και να μπορούν να διασφαλίσουν μια συνεχή και ασφαλή παραγωγή ποιοτικών τροφίμων.

-Στη διάρκεια της φετινής Agrotica ουσιαστικά εγκαινιάστηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο η συνεργασία σας με την Kontoor (Wrangler- Lee) για την καλλιέργεια βάμβακος με βιώσιμες και αειφορικές πρακτικές μέσω του προγράμματος Fibermax- μια συνεργασία η οποία, όπως αντιληφθήκαμε, θα ξεκινήσει από την Ελλάδα. Δώστε μας περισσότερες λεπτομέρειες για τη συνεργασία αυτή (τους στόχους, το χρονοδιάγραμμα, τις εκτάσεις, τους παραγωγούς που θα συμμετάσχουν, τις συνέργειες που αναπτύσσονται με τη μεταποίηση και τη βιομηχανία κ.α.).

Το Certified Sustainable FiberMax® (CSF) είναι πρόγραμμα πιστοποίησης παραγωγής βαμβακιού με βιώσιμες γεωργικές πρακτικές. Συγκεκριμένα πιστοποιεί, ελέγχει και αναδεικνύει το βαμβάκι, την ίνα και το νήμα που παράγεται από τις ποικιλίες βαμβακιού FiberMax® με περιβαλλοντικά υπεύθυνο, οικονομικά βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο τρόπο παραγωγής, στηρίζοντας με αυτόν τον τρόπο τον Έλληνα αγρότη και όλη την αλυσίδα αξίας του βαμβακιού.

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 5 ετών από την έναρξη του προγράμματος, παρουσιάσαμε στη φετινή Agrotica την πιλοτική συνεργασία της BASF με την Kontoor Brands - Wrangler & Lee Jeans στις ΗΠΑ, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία της πρώτης συλλογής ρούχων «Wrangler® Rooted Collection», που κυκλοφόρησε στα καταστήματα των ΗΠΑ την περασμένη άνοιξη.

Υποδεχτήκαμε τον Roian Atwood, Senior Director, Global Sustainable Business, Kontoor Brands - Wrangler & Lee Jeans και δημιουργήσαμε τις συνθήκες για να ανοίξει η συζήτηση ανάμεσα στη Wrangler & Lee Jeans και τους παραγωγούς που συμμετέχουν στο πρόγραμμα CSF και ενδιαφέρονται να εμβαθύνουν το επίπεδο δέσμευσής τους γύρω από τη βιωσιμότητα, καθώς και να μάθουν και να πειραματιστούν με κοινό όραμα τη βιώσιμη γεωργία.

Στο μέλλον, στόχος της Kontoor Brands είναι να παράγεται με βιώσιμο τρόπο όλο το βαμβάκι που προμηθεύεται για τα προϊόντα της και στόχος της BASF είναι να δούμε Έλληνες παραγωγούς να παρέχουν βιώσιμες φυτικές ίνες σε μεγάλα brands ένδυσης στην Ευρώπη.

Κοινός απώτερος στόχος όλων είναι να αποκτήσουμε θετικά αποτελέσματα για τη γεωργία και το περιβάλλον.

- Fibermax: Φέτος συμπληρώνονται πέντε χρόνια από την «άφιξη» του προγράμματος στην Ελλάδα. Ο σχεδιασμός και οι στόχοι για τα επόμενα χρόνια στην βαμβακοκαλλιέργεια.

Το βαμβάκι είναι συνδεδεμένο με την Ελλάδα και το μέλλον του βαμβακιού στην Ελλάδα είναι συνυφασμένο με τη BASF. Σκοπός μας είναι να προσθέσουμε αξία στο παραγόμενο βαμβάκι, να δημιουργήσουμε ένα επώνυμο προϊόν και να ενισχύσουμε την αναγνωρισιμότητά του σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Θέλουμε να συνδέσουμε όλους τους κρίκους της παραγωγικής αλυσίδας, γι’ αυτό και το επόμενο βήμα είναι τα επώνυμα brands ένδυσης, η BASF, τα εκκοκκιστήρια και οι παραγωγοί να συμφωνήσουμε σ’ ένα business model, που θα αφορά το συγκεκριμένο βαμβάκι, από τη σπορά έως το τελικό προϊόν.

Διαθέτοντας τις κορυφαίες ποικιλίες βαμβακιού Fibermax® & Stoneville®, επενδύοντας στην έρευνα και ανάπτυξη νέου γενετικού υλικού και αξιοποιώντας το ισχυρό χαρτοφυλάκιο φυτοπροστατευτικών προϊόντων πιστεύουμε ότι τα επόμενα χρόνια θα δώσουμε νέα δυναμική στη βαμβακοκαλλιέργεια.

Οι ποικιλίες Fibermax® & Stoneville®, πληρούν όλες τις προϋποθέσεις για υψηλές και σταθερές αποδόσεις, αντοχή σε συνθήκες στρες, απόδοση και ποιότητα στην ίνα, πρωιμότητα και ευκολία διαχείρισης, αλλά και αναγνωσιμότητα σε όλην την αλυσίδα αξίας του βαμβακιού.

Σκοπός μας είναι να διευκολύνουμε τους συνεργάτες μας και να τους προσφέρουμε τα κατάλληλα εργαλεία για να επιτύχουν υψηλές αποδόσεις και μια ποιοτική παραγωγή.

-Το μότο με το οποίο η εταιρεία συμμετείχε στην 28η Agrotica ήταν “Time to Grow Together”. Ποια είναι η φιλοσοφία και το σκεπτικό από πίσω του;

Στη φετινή Agrotica η BASF παρουσίασε για πρώτη φορά το νέο ενισχυμένο χαρτοφυλάκιο της που περιλαμβάνει προϊόντα φυτοπροστασίας και σπόρους. Οι πολυάριθμοι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις ολοκληρωμένες και συνδυαστικές λύσεις του τμήματος Agricultural Solutions, οι οποίες καλύπτουν τις ανάγκες του παραγωγού, από το σπόρο έως τη συγκομιδή. Το μήνυμα “Time to Grow Together” μετέφερε με μόλις τρεις λέξεις όλο το περιεχόμενο που θέλαμε να επικοινωνήσουμε. Η δυναμική της λέξης Together - Μαζί, σε συνδυασμό με τη διττή έννοια του ρήματος Grow, καλλιεργώ και αναπτύσσομαι, αποτελούν τη φιλοσοφία της εταιρίας για τα επόμενα χρόνια.

-Πρότυποι ελαιώνες: Μιλήστε μας για τις πρωτοβουλίες της εταιρείας για μια ολιστική προσέγγιση της ελαιοκαλλιέργειας κα την υπεραξία που μπορούν να δώσουν στο προϊόν.

Με πρωτοβουλία της BASF ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2018 μια σημαντική προσπάθεια ολιστικής προσέγγισης της ελαιοκαλλιέργειας. Η προσπάθεια περιλάμβανε επισκέψεις σε ελαιοτριβεία, ενημέρωση των παραγωγών και δημιουργία επισκέψιμων πρότυπων αγρών σε όλη την Ελλάδα, με στόχο την ανάδειξη των καλών καλλιεργητικών πρακτικών και τη στήριξη του Έλληνα ελαιοπαραγωγού ώστε να παράγει ποιοτικό εξαγώγιμο προϊόν υψηλών προδιαγραφών.

Έξι διαφορετικοί αποδεικτικοί αγροί εγκαταστάθηκαν το 2019, με ορίζοντα τριετίας, και δημιουργήθηκαν έξι προτάσεις φυτοπροστασίας με βάση τις ορθές γεωργικές πρακτικές και προσαρμοσμένες στις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής.

Τα πρώτα συμπεράσματα από τους πρότυπους ελαιώνες είναι ενθαρρυντικά και αποδεικνύουν ότι είναι δυνατόν να επιτευχθούν εξαιρετικά αποτελέσματα τόσο στην φυτοϋγεία όσο και στην παραγωγικότητα τού ελαιώνα, εξασφαλίζοντας μάλιστα θετικό οικονομικό αποτέλεσμα για τον παραγωγό. Συνεχίζοντας το πρόγραμμα των «πρότυπων ελαιώνων» τα επόμενα χρόνια και σε συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς, όραμά μας είναι να αναδείξουμε πως η στοχευμένη, ορθολογική και προσαρμοσμένη στις τοπικές συνθήκες διαχείριση της φυτοπροστασίας, μπορεί να οδηγήσει σε σταθερή και ποιοτική παραγωγή καρπού και ελαιολάδου και να σώσει μια παράδοση που δεν πρέπει να χαθεί.

Να σημειώσω ότι η πρωτοβουλία υλοποιείται σε συνεργασία με τις εταιρείες Haifa, Netafim, Gaia Epixeirein και Pieralisi και με την υποστήριξη των ΔΟΕΠΕΛ, ΠΕΜΕΤΕ, ΕΔΟΕ, ΣΕΒΙΤΕΛ και Νέα Γεωργία Για τη Νέα Γενιά.

-Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε την BASF να μεγαλώνει, διευρύνοντας το χαρτοφυλάκιό της και ενισχύοντας την παρουσία της στον ευρύτερο χώρο των εφοδίων. Ποια είναι τα επόμενα βήματα και οι στόχοι ανάπτυξης του ομίλου;

Η BASF τα επόμενα χρόνια θα δώσει μεγαλύτερη έμφαση στην έρευνα και την ανάπτυξη και στις καινοτόμες και ψηφιακές λύσεις που προωθούν την ισορροπία μεταξύ παραγωγικότητας, προστασίας του περιβάλλοντος και αναγκών της κοινωνίας. Μέχρι το 2029, η εταιρεία θα παρουσιάσει περισσότερες από 30 λύσεις, συμπεριλαμβανομένων νέων σπόρων και γενετικών χαρακτηριστικών, χημικών και βιολογικών προϊόντων φυτοπροστασίας, ψηφιακών λύσεων και νέων σκευασμάτων που διευρύνουν το εύρος του χαρτοφυλακίου μας. Σύμφωνα με τη στρατηγική μας για τη γεωργία, θα δώσουμε μεγαλύτερη προτεραιότητα στις συνδυασμένες λύσεις για παραγωγούς, με στόχο την εξισορρόπηση της γεωργικής παραγωγικότητας, της προστασίας του περιβάλλοντος και των αναγκών της κοινωνίας. Η BASF θα διατηρήσει το υψηλό επίπεδο των κεφαλαίων που έχει επενδύσει τα τελευταία χρόνια στον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης για γεωργικές λύσεις, με προγραμματισμένη δαπάνη το 2020 στα επίπεδα του προηγούμενου έτους. Μόνο το 2019, η εταιρεία διέθεσε 879 εκατ. ευρώ για την έρευνα και ανάπτυξη στο τμήμα Agricultural Solutions, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 11% των πωλήσεων για τον κλάδο.

Τα επόμενα βήματα ανάπτυξης περιλαμβάνουν επίσης τους σπόρους λαχανικών. Η BASF μετά την εξαγορά του 2018, απέκτησε ολόκληρη την επιχειρηματική δραστηριότητα της Bayer στον τομέα των σπόρων λαχανικών, η οποία δραστηριοποιείται υπό το παγκόσμιο εμπορικό σήμα Nunhems® . Η συγκεκριμένη δραστηριότητα αφορά σε 24 καλλιέργειες και περίπου 2.600 ποικιλίες. Επιπλέον, το 2020 η BASF εισέρχεται στην αγορά των σπόρων ηλίανθου, μετά τη συμφωνία διανομής με την εταιρεία Euralis Semences, προσφέροντας έτσι στους παραγωγούς πανευρωπαϊκά ένα ακόμη πιο ολοκληρωμένο χαρτοφυλάκιο γεωργικών λύσεων. Τα υβριδικά προϊόντα περιλαμβάνουν την τεχνολογία Clearfield® Plus της BASF, συνδυάζοντας την προηγμένη γενετική και τη φυτοπροστασία. Ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του Έλληνα παραγωγού και της βιομηχανίας για υψηλές αποδόσεις, σταθερότητα, αξιοπιστία, αντοχή σε ασθένειες και υψηλή περιεκτικότητα σε λάδι.

Τέλος, στη BASF πιστεύουμε ότι η τεχνολογία αποτελεί μονόδρομο και στη γεωργία και γι’ αυτό το λόγο συνεχώς εξελίσσουμε και βελτιστοποιούμε τις ψηφιακές λύσεις της BASF με την επωνυμία xarvio® Digital Farming Solutions. Οι ψηφιακές λύσεις xarvio® επιτρέπουν μεγαλύτερη ακρίβεια στην εφαρμογή των φυτοπροστατευτικών προϊόντων στη διαχείριση των θρεπτικών συστατικών και παρακολούθηση της βιοποικιλότητας. Σήμερα βοηθούν, περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια γεωργούς σε τουλάχιστον 120 χώρες, να μειώσουν τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των γεωργικών δραστηριοτήτων και να βελτιώσουν την παραγωγή αγροτικών προϊόντων υψηλών προδιαγραφών και τροφής παγκοσμίως.

-Πώς βλέπει η BASF την πορεία της ελληνικής γεωργίας, ποιες οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει και πώς θα πρέπει να ανταποκριθεί σε αυτές;

Η Ελληνική Γεωργία επηρεάστηκε από τη μακρόχρονη κρίση της ελληνικής οικονομίας και δυστυχώς δεν έκανε τα βήματα που έπρεπε, χάνοντας πολύτιμο χρόνο. Το μεγάλο στοίχημα είναι η επόμενη ημέρα και η στρατηγική της κατεύθυνση. Συνεπώς θα πρέπει να γίνει ανάλυση για το πού βρισκόμαστε σήμερα και παράλληλα στοχοθέτηση για τη γεωργία του αύριο, σε κάθε περιοχή της χώρας.

Η επιχειρηματικότητα θα πρέπει να κυριαρχήσει εις βάρος των μικροπολιτικών συμφερόντων και της αγροτικής πελατείας, που τα τελευταία χρόνια ήταν το ζητούμενο, εάν κι εφόσον θέλουμε ανταγωνιστική και αειφόρο γεωργία. Διαφορετικά τα μπρος-πίσω και ο φαύλος κύκλος θα συνεχισθούν.

Εστίαση λοιπόν, στη δημιουργία αξίας και ισχυρών brands στα αγροτικά προϊόντα, κυρίως σε φρούτα, λαχανικά, λάδι, κρασί και άλλα, αξιοποιώντας την τεχνολογία και την καινοτομία με τους σωστούς αποδέκτες και αγρότες-επιχειρηματίες ή ιδιώτες που θα ανταποκρίνονται αποτελεσματικά σε ένα απαιτητικό και συνεχώς εναλλασσόμενο περιβάλλον.

Ο ρόλος της πολιτείας είναι παραπάνω από σημαντικός σ’ αυτήν την προσπάθεια με το θεσμικό της ρόλο, βάζοντας το σωστό πλαίσιο και χαράζοντας τις κατευθύνσεις, με γνώμονα την ανταγωνιστικότητα, την εξωστρέφεια και την επιχειρηματικότητα.

Δεν υπάρχει πολυτέλεια να χαθεί άλλος χρόνος στη συνέχεια.

Επάνω